
Després de commemorar el seu 20è aniversari el passat 11 de juny amb un acte emotiu al Teatre Principal de Sabadell, que ha posat en valor la força de la rehabilitació integral i la inclusió social, l’Associació Êthos reafirma la seva tasca en el marc del Dia Internacional de la Lluita contra l’Ús Indegut i el Tràfic Il·lícit de Drogues.
L’entitat, que al llarg d’aquestes dues dècades s’ha consolidat com un referent en l’àmbit de les addiccions, vol portar el missatge que va ressonar al Teatre Principal —sobre la necessitat de trencar estigmes i posar la dignitat al centre— a tota la societat. En aquest sentit, la presidenta d’Êthos, Dolors Martínez, recorda que el projecte es construeix des de la confiança, la resiliència i el compromís compartit.
Compromís amb la sensibilització
Êthos s’adhereix aquest any a dues campanyes clau del sector:
En l’àmbit estatal, l’entitat se suma a la campanya #CambiaElGesto de la UNAD. Aquesta iniciativa reivindica un enfocament basat en la salut pública i la reducció de danys, rebutjant la criminalització del consum i defensant els drets humans. La campanya també posa el focus en la perspectiva de gènere —evidenciant que les dones triguen una mitjana de 10 anys més que els homes a sol·licitar ajuda— i en la necessitat d’un abordatge rigorós de problemàtiques emergents, com és el cas del consum sexualitzat de drogues (Chemsex).
A escala catalana, Êthos s’alinea amb la campanya global “Support. Don’t Punish“, promoguda per la Federació Catalana de Drogodependències (FCD). L’objectiu és erradicar l’estigma social i exigir polítiques centrades en els drets humans i el suport comunitari. En el marc d’aquesta jornada, la FCD destaca la tasca de l’Observatori Alerta Estigma, una eina per registrar i denunciar situacions de discriminació, subratllant que el consum problemàtic s’ha d’abordar des de la comprensió de les vulnerabilitats personals i els contextos socials, i no des de la persecució penal.
Accions locals amb importància vital
En l’àmbit intern, l’entitat treballarà amb els grups terapèutics l’importància d’aquest dia per a visibilitzar el col·lectiu. Aquestes accions es complementen amb una campanya activa a les xarxes socials d’Êthos, on es difonen missatges de prevenció i suport per arribar al gran públic i trencar els prejudicis que encara envolten aquestes malalties.
Com a part de les accions de sensibilització, la presidenta, Dolors Martínez, ha participat a TV Sabadell per exposar els reptes actuals de l’entitat i les dades més rellevants del sector.
A més, l’entitat reforçarà el seu vincle amb el territori amb la participació en la gimcana de la Festa Major del barri de la Serra d’en Camaró el proper 27 de juny, una acció que busca acostar la prevenció als espais quotidians de la ciutadania.